V našej krajine je mnoho vecí zadarmo ...

Autor: Marek Balko | 26.11.2014 o 11:26 | (upravené 26.11.2014 o 14:31) Karma článku: 5,29 | Prečítané:  1103x

Priam krvilačná cynickosť konzumného marketingu sa  najočividnejšie prejavuje vo Vianočnom období.  Reklamné kampane sa začínajú každým rokom skôr, sú mohutnejšie, cielenejšie a rafinovanejšie.  Je priam neuveriteľné, čo všetko môžeme dostať z obrovskou zľavou, ba dokonca zadarmo.

Nikomu nezazlievam, že chce predať maximum z produktov alebo služieb, ktoré ponúka. Je to naopak prapodstata existencie trhového prostredia, ktoré môžeme považovať za relatívne dobre fungujúci systém. Úspešní rastú a neúspešní sú pohlcovaní alebo úplne zanikajú. Kruté, no spravodlivé. Minimálne v tom, že všetci do tohto systému vstupujú dobrovoľne. Disponujú teda právom  rozhodnúť sa, či do neho vstúpia alebo nie.  S určitosťou vylučujem, že by sa niekto rozhodol rozbehnúť biznis, pretože ho k tomu prilákala reklama.  Výhradne  sa jedná o zmes pohnútok s  cieľom dosiahnuť nejaký majetkový prospech, alebo inými slovami,  zarobiť peniaze. Rozhodnutie človeka stať sa podnikateľom je skrz-naskrz konfrontované kvantom legislatívnych podmienok, množstvom požiadaviek prirodzeného konkurenčného prostredia, osobnými limitmi a mnohým ďalším, pričom práve toto všetko robí túto slobodnú voľbu  uváženejšou a premyslenejšou.

Trošíčku inak je na tom bežný človek, teda spotrebiteľ. Markantný  rozdiel je v tom, že pri uspokojovaní základných životných potrieb proste nemá na výber. Do systému vstúpiť musí, nutne platiac dane, povinné úhrady poisťovniam, náklady na bývanie, na energie, základné ošatenie, stravu a pod.  V ďalšej časti  svojich výdavkov sa už môže dokonca rozhodovať, pričom však hnacím motorom mu je vlastná túžba mať to, čo ponúka trh, alebo v bazálnom pohľade, mať to, čo majú iní.  Spotrebiteľ sa tak ocitá  v obkľúčení vážnych nepriateľov, ktorých predstavujú informačné bariéry, skúsenostné deficity, osobnostné zlyhania či inteligenčné limity, ale nepochybne často krát i strata súdnosti,  márnotratnosť, nezodpovednosť.

A do toho všetkého vstupuje marketing a reklama, ktoré svojou rozpínavosťou a agresivitou dávno prerástli rovinu informačnú a podpornú, aby sa posunuli do roviny kreačnej a rozhodovacej. Tendencia smeruje od zmanipulovávania stáda,  priamo k vytváraniu si vlastného stáda spotrebiteľov, ktorí budú chcieť to čo zadávateľ reklamy produkuje a kupovať to, čo zadávateľ reklamy predáva.

Predstavme si nerovný boj jednoduchého človeka, ktorý stojí oproti obrovskému molochu konzumu, pre ktorý predstavuje iba číselné označenie v rámci cieľovej skupiny potencionálnych zákazníkov.  Pridelené číselné označenie je presne čiastka rovnajúca sa výške jeho príjmu. To je tá korisť, o ktorú sa trhajú krásni, usmievaví, no hlavne bezproblémovo a šťastne pôsobiaci komparzisti z reklamných kampaní. Ba čo horšie, táto čiastka sa dá ešte krásne nafúknuť, ak naučíme človiečika požičať si peniaze. Veď čo je ľahšie?  Stačí občiansky preukaz, neviem, či nie dokonca len SMSka. Uvediem jeden príklad za všetky. Slogan televízneho reklamného spotu nemenovaného mobilného operátora znie:

„Vyšší paušál za cenu nižšieho a paušál pre blízkeho so zľavou až do 159 Eur. Čím skôr prídete, tým väčšiu zľavu vám dáme.“

V skutočnosti, ak  by mal  byť tento reklamný slogan pravdivý  a nezavádzajúci, znel by približne  nejak takto :

„Znížili sme ceny za naše paušály, pretože tlak konkurencie a regulácie nás k tomu donútil.“

A ak by chcel byť inkriminovaný mobilný operátor  veľmi úprimný, slogan jeho reklamnej kampane by pokračoval:

„Dôkladne uvážte, kedy prídete, pretože tendencia zlacňovania našich služieb bude s veľkou pravdepodobnosťou pokračovať.“

Neočakávajme od operátora, že vyjde s pravdou von a prizná, že celá ich filozofia cenotvorby je založená na diabolsky sofistikovanom matematickom vzorcovaní,  kde posledná premenná, ktorú je ochotný zmeniť je marža jeho ziskovosti.  Naopak neustále a vždy sa bude snažiť u spotrebiteľa  navodiť stav mysle, podľa ktorého mu je ponúkané niečo lacnejšie alebo, že časť niečoho má zadarmo. Okrem toho treba na zákaznícke stádo vytvoriť časový tlak, aby si oslovený konzument nedovolil dlhšie  váhať, tobôž nie snáď rozmýšľať alebo komparovať. Predsa platí, čím skôr, tým väčšia bude zľava. Jednoduché, matematicky skalkulovatelné, no najmä nesmierne úderné pre človeka, ktorý v dlaniach kŕčovite žmolí svoj mesačný výdavkový prebytok a sníva o všeličom možnom. Ponuka je neobmedzená, len tie  financie sa nejako nedarí nafúknuť.  A práve vtedy ako spásonosné riešenie  prichádzajú  všetky tie zázračné zľavy a dobrosrdečné ponuky „zadarmo“, ktorým je žiaľ zraniteľný človek náchylný podľahnúť.

Verím, že akýkoľvek politickí reprezentanti, ktorých si zvolíme, neprestanú myslieť na svoju povinnosť ochraňovať občanov tejto krajiny, využívajúc svoje exekutívne, zákonodarné a regulačné právomoci. Inak sa ako spotrebitelia ocitneme v úlohe zblúdilého stáda, okolo ktorého krúžia krvilačné giganty bánk, nebankových subjektov, poisťovní, telekomunikačných spoločností, mobilných operátorov, ale aj iných  menších, no rovnako nebezpečných predátorov.

A celkom to nepôjde  ani bez nášho pričinenia. Preto sa radšej prikrývajme iba takou dekou, na akú máme, no najmä v žiadnom prípade nepodliehajme ilúziám, že nám ktokoľvek daruje čokoľvek zadarmo.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Neukazujú len svoje bohatstvo, ale to, ako žijú

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Zomrel český hudobník Radim Hladík, založil skupinu Blue Effect

Postupne sa prepracoval k vlastnej tvorbe.


Už ste čítali?